Dona i ocell és una escultura exempta de Joan Miró que
s'aixeca 22 metres sobre l'estany artificial del parc de Joan Miró, a
Barcelona. Construïda entre 1981 i 1982 (per bé que inaugurada l'any següent),
l'obra és de pedra artificial, revestida parcialment amb ceràmica pintada de
vermell, groc, verd i blau tractada com a trencadís, feta pel ceramista Joan
Gardy Artigas. L'escultura fou la darrera obra pública de Joan Miró.
L'obra de Miró és una obra d'art contemporani de tema
figuratiu: la primera imatge que relaciona l'espectador amb el títol és la
d'una forma femenina amb capell i un ocell que hi descansa. La composició és
vertical i és regida per un eix diagonal, un gest que William Jeffett ha
relacionat per una banda amb les palmeres de la Fondation Maeght i, per
l'altra, amb la voluntat de connectar l'arrelament a la terra i el vol lliure
d'un ocell, units a través del cos femení. L'escultura de Miró presenta una
evident forma fàl·lica, mentre que la figura femenina, concretada en una vulva,
és expressada per la marcada incisió negra que es pot veure al fust de l'obra.
Al capdamunt de l'escultura hi ha un cilindre obert en forma de lluna.
Dona i ocell evoca un moviment absolutament de repòs
representat per la seva quietud i rigidesa. Miró lligava el monument amb el
costum de l'Antiga Roma de gravar un fal·lus a les portes d'entrada de les
ciutats, per desitjar salut i força als que hi arribaven. A Catalunya hi ha un
exemple a l'entrada romana d'Empúries. L'obra es considera una síntesi de la
iconografia mironiana i alhora un homenatge a l'arquitecte Antoni Gaudí, per la
seva similitud a les formes de les torres de la Sagrada Família i per l'ús del
trencadís. Alguns autors també comenten
la seva similitud amb l'Estàtua de Cristòfol Colom al final de les Rambles. Les
tres obres d'art públic de Joan Miró a Barcelona són una manera de l'artista
d'intentar apropar l'art contemporani a un públic majoritari.
L'obra sintetitza bona part dels temes, preocupacions i
influències de l'artista, i una de les particularitats de l'escultura és que
actua com a obra fita, és a dir, que marca el caràcter de tot el Parc que
l'acull. El llac artificial reprodueix, reflecteix i mou l'obra de Miró, i
alhora evita l'acostament físic a l'obra. Durant la segona meitat dels anys 80
l'escultura es va fer servir sovint com a símbol de Barcelona en elements
turístics i de representació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada