Dona i ocell és una escultura exempta de Joan Miró que
s'aixeca 22 metres sobre l'estany artificial del parc de Joan Miró, a
Barcelona. Construïda entre 1981 i 1982 (per bé que inaugurada l'any següent),
l'obra és de pedra artificial, revestida parcialment amb ceràmica pintada de
vermell, groc, verd i blau tractada com a trencadís, feta pel ceramista Joan
Gardy Artigas. L'escultura fou la darrera obra pública de Joan Miró.

Dona i ocell evoca un moviment absolutament de repòs
representat per la seva quietud i rigidesa. Miró lligava el monument amb el
costum de l'Antiga Roma de gravar un fal·lus a les portes d'entrada de les
ciutats, per desitjar salut i força als que hi arribaven. A Catalunya hi ha un
exemple a l'entrada romana d'Empúries. L'obra es considera una síntesi de la
iconografia mironiana i alhora un homenatge a l'arquitecte Antoni Gaudí, per la
seva similitud a les formes de les torres de la Sagrada Família i per l'ús del
trencadís. Alguns autors també comenten
la seva similitud amb l'Estàtua de Cristòfol Colom al final de les Rambles. Les
tres obres d'art públic de Joan Miró a Barcelona són una manera de l'artista
d'intentar apropar l'art contemporani a un públic majoritari.
L'obra sintetitza bona part dels temes, preocupacions i
influències de l'artista, i una de les particularitats de l'escultura és que
actua com a obra fita, és a dir, que marca el caràcter de tot el Parc que
l'acull. El llac artificial reprodueix, reflecteix i mou l'obra de Miró, i
alhora evita l'acostament físic a l'obra. Durant la segona meitat dels anys 80
l'escultura es va fer servir sovint com a símbol de Barcelona en elements
turístics i de representació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada